8 januari 2013

Svar på frågorna.

Nu då första skoldagen för denna termin är över tänkte jag svara på frågorna som kom på förra inlägget.

Sandra undrade vilken detox kur jag gått på nu.
- Detox kuren jag nu har gjort för en andra gång hittade jag i tidningen Topp Hälsa för nästan ett år sen. Den går ut på att man äter färska (helst ekologiska) grönsaker, frukt, bär, nötter och frön i 3 dagars tid. Vad gäller dricka får man dricka vanligt vatten med eller utan citron och grönt té. I tidningen fanns också tips på några smoothies, isté och alkoholfria drinkar. Under dehär 3 dagarna har jag ätit en äppel- sellerigröt till frukost med ett stort vattenglas med citron i, till lunch har det blivit en salig blandning av sallad och andra gröna blad med gurka, tomat, granatäppel, nötter och frön och avokado, och till middag borde jag ha ätit en kall soppa på gurka, vindruvor, avokado och färska örter eller grönsakspinnar med cashewnötsdipp. Men i lördags åt vi ute på Amarillo med Johans kompis och hans flickvän så då åt jag en broiler sallad, i söndags gjorde jag den varma grönsakspurésoppan och igår fuskade jag lite då jag tränade så sent. Då åt jag endast en avokado, nötter och vindruvor efter träningen. Som mellanmål har jag haft nötter, päron och banan.
Även denna gång har detox kuren varit dunder för mig, på 3 dagar har jag tappat hela 3kg och 5cm i midjan. Fick till och med byta hål i bältet i mårse. Jag försökte hitta artikeln på nätet man hittade endast relaterade artiklar.
För att man ska få kroppen och ämnesomsättningen att riktigt starta om rekommenderas 7 dagars kur, just för att kroppen ska vänja sig vid en aktivare metabolism och ett mindre kaloriintag. Första dagen är man vrålhungrig mellan måltiderna, men det gäller bara att ha regelbundna mattider och dricka vatten och mera vatten. Nu efter julen tänkte jag att det sitter perfekt med en kort och effektiv kur så man får rensat allt skräp ur sig, nu känner jag även mera motivation till att börja träna på ett annat sätt. I fortsättningen kommer jag också att försöka äta mera sallad, mindre kolhydrater och ta mindre portioner.
Sen finns det ju också dedär lätta detox- kurerna på marknaden, då man ska ta några kapslar om dagen eller dricka en örtblandning och mycket vatten varje dag. De har samma princip men fungerar mycket sämre om man inte annars tänker på vad man äter. Därför tycker jag att det känns bättre när man faktiskt måste handla alla råvarorna själv, tillreda maträtterna själv och sen känna skillnaden. Då hinner man ställa in sig mentalt på att det kommer att ske någon form av ändring och så finns det kanske större chans för att man "hamnar i den goda cirkeln" och vill fortsätta med färsk, ren mat.
Av de detox- kurer jag prövat på har denna fungerat bäst. Den är lagom lång, och om man vill kan man fortsätta med den i ett par dagar. Och som min våg och måttbandet visade, fungerar den jättebra.

Jag försökte googla på liknande kurer, och dessa fann jag; 3 dagars detox på färskpressade juicer, detoxa på roligt vis och på Detoxdiet.nu finns massvis med recept om man vill planera sin egen detox kur.

Sen tyckte Mimmi att jag skulle berätta om varför jag ville bli sexsnackare, om mina drömmar, framtid, husplanering osv. 
- Nå, sexsnackare. För det första är ju ordet i sig själv lite roligt, det väcker ett intresse hos mig i alla fall. Och sen det att få berätta om sex och allt annat för barn/ unga i åldern 11-16 på ett roligt, naturligt och bekvämt sätt. Dom kanske är lite mera avslappnade när det är lite yngre folk som pratar om det pinsamma ämnet med dom, istället för att den farliga skolhälsovårdaren eller föräldrarna ska dra upp saken när man minst anar det. Sen är jag ju själv lite fascinerad över kropp och sex, allt som händer, känslorna, variationerna... Snuskets djungel, den är djup.
Mina framtida drömmar då, nu ligger endast drömmen på den dagen jag blir utexaminerad hälsovårdare, får förhoppningsvis en fast anställning någonstans och kan och FÅR börja fundera på barnaproducerandet. Hade jag många slantar extra skulle jag kläcka ut ett barn NU, jag vet inte om ni förstår mig men jag känner att nu börjar det vara dags, babyfebern stiger och det bara kliar i mig när jag ser babysar och allt vad dom hör till. Sen då om vi har dendär trygga arbetsplatsen och den fasta inkomsten, ja då blir det givetvis dags att börja planera tomten och huset. Vi är ense om att det ska bli ett stockhus, längre än så behöver vi inte tänka ännu. Jag fantiserar nog i min lilla bubbla i min ensamhet, men det är så långt borta så jag inte behöver berätta destu mer om det. Jag vet knappt något om det själv. Jag vet bara att jag vill ha utsikt över gårdsplanen när jag sen står i mitt kära kök och myser. Sen har jag också fantiserat om att öppna kosmetolog salong. Johan ska givetvis ha ett fett garage så då kan han väl ge mig ett ljudisolerat hörn med värme där jag kan öppna min lilla salong och skämma bort alla kända och okända.
Huset och barnet/-nen får gärna komma före jag når 30- sträcket, sen får livet visa sin riktning och jag får gå efter magkänsla. Det vore endast så behändigt att jobba deltid hemma i salongen när barnen är små, och sen också vikariera inom vården. Då skulle jag ha en varierande vardag som jag förhoppningsvis inte skulle tröttna på på en bra stund.
Mera än så kan jag inte riktigt berätta om nu, allt vad gäller framtid ligger lite löst och flyter runt i mitt huvud, men en dag ska jag nog reda upp allt :) Och efter den dagen ska väl allt bli bra!

Oj jösses vilket inlägg, den blev lång men likväl var det kul att skriva för en gångs skull. Nu borde jag börja ställa mig mot gymmet än en gång. Igår svettades vi med Sonja på power core och cross-fit. Igår gjorde jag också något nytt, 100 repetitioner av 4 olika magövningar (= totalt 400 repetitioner) på 17 minuter. Målet var egentligen 500 på under 16 minuter, men ingen nybörjare klarar av det! Mitt resultat var absolut ingen höjdare, men 400 är mycket! Så gjorde vi ju också X antal magövningar på power coren före. Lite klappade jag nog mig själv på axeln trots att jag kunde ha gråtit en skvätt efteråt pga tröttheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar