16 januari 2012

En ny sida av denna veckas händelser.

Började denna vecka på bästa vis- tentläsning, 2 timmar på gym, fin matlagning och nu lite kvällsmys med älsklingen. Däremot märks det att det är måndag, jag hade ingen vidare flyt med matlagningen, bearnaisesåsen var absolut ingen succé och marängerna är smaklösa. Jag hann heller inte göra allt jag planerat idag, men det är kanske bra att spara något tills imorgon så jag får några pauser från tentläsningen.

Denna vecka hade också en lite annorlunda start jämfört med de tidigare veckorna, jag har nämligen bestämt mig för att testa att vara utan p-piller för att se om de faktiskt påverkar mitt humör och beteende så mycket som jag tror de gör. Senaste tiden har jag varit och betett mig riktigt vräsigt och stökigt och vet inte vad det annars skulle bero på. För sen när jag pausar dendär veckan mellan kartorna så känns det som jag skulle vara i balans och som att humöret skulle kännas stabilare. Klart man är lite känslig de dagar före man får mensen men det hör ju till.
Sen kunde jag även konstatera idag att menskoppen är en av de bästa uppfinningarna jag prövat på! Jag har gillat den stenhårt sen jag började använda den för ca 5 år sen, men det är i vissa situationer den faktiskt är guld värd. T.ex. på gym behöver man inte bry sig i bindor/trosskyd som känns obekväma när man svettas och sen i duschen behöver man inte vara nervös över tampongtråden som sticker fram nånstans. Och det bästa är ju att det faktiskt blir billigt i längden, nu spenderar jag hälften mindre pengar i menstruationsskydd än vad jag gjorde före jag bekantade mig med menskoppen. Den kan kanske kännas dyr när man väl köper den, men den betalar in sig i längden. Den är heller inte pinsam att ha fram i skåpet i wc eftersom den förvaras i en liten söt påse. Bekanta er gärna med dom om ni inte gjort det tidigare, alla mina bekanta som använder dom har inte varit besviken över köpet en sekund :) Menskoppen

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har länge tänkt beställa en kopp, men hur vet man vilken storlek man ska ta? Den större eller den mindre? (:

    SvaraRadera
  2. Hejsan! :) Alltså "grundregeln" e att man ska ha den större först när man fött barn, men annars ha den mindre. Jag hade förut väldigt oregelbunden mens samt rikliga blödningar och tog det för givet att jag behöver den större koppen, men när jag såg den i verkligheten konstaterade jag att den kanske kan bli lite för stor för mig. Vissa tycker ju att den mindre känns stor i handen, men sanningen är att bäckenmusklerna anpassar sig så bra till allt man sätter i sig. Och om det råkar vara så att man tycker man har rikliga blödningar och på basis av det tror man behöver den större så lönar det sig ändå att ta den mindre, man behöver kanske bara tömma den en extra gång då istället. Hoppas jag var till nån hjälp, och lycka till med koppen! Bara du hittar nischen tror ja den kommer att vara din favorit också :)

    SvaraRadera