7 mars 2012

Katten också.

För några år, eller egentligen flera år, sen kände jag mig cool och blev medlem i Buzzador, som handlar om att man nu som då kan bli vald till en kampanj för att testa någon sårts produkt. Jag tror jag har testat på 2 produkter under dessa hmmm, 5-6 åren. Nu blev jag vald till en kampanj för att testa kattmat, Purina One cats,  så jag kommer att få hem 2 påsar med torrfoder och några mindre askar med någo köttprodukter i som sen vår Misse hemma i Jeppo ska få äta upp och förhoppningsvis ska hon tycka det är taskigt gott och att hon ger kattmaten 5 stjärnor och ett papegojmärke. Nå egentligen tvivlar jag ju helt på att hon helst släpper ett ljud ur sig efter att hon har ätit. Men hur som haver, så får jag även med 12 st rabattkuponger på detta kattmat som man sen kan handla här på Siwa eller Valintatalo för ett billigare pris, så ni som är kattägare kan ju hojta till ifall ni också vill köpa förmånligare kattmat så slipper jag kasta kupongerna (låter inte alls som en rabattfreak till pensionär). :) Paketet borde jag få i slutet på nästa vecka, så nångång vid vecka 12 kan jag dela ut rabattkupongerna.

Nåväl, det kommer oftast också något ont med något gott. Inget ordagrant ont, men jag stör mig på några saker nu som jag bara måste få säga några åsikter om.
Jag tror nästa att jag inte är ensam om dessa åsikter, speciellt när man som fattig studerande lätt stör sig på det som har med pengar att göra. I dagens läge finns det till exempel folk som har fått börja på med sin karriär ganska snabbt efter studierna, eller som under studierna också har haft en kontinuerlig inkomst på en större eller mindre slant. Som studerande orkar man faktiskt inte konstant lyssna på såna som ständigt vädrar om hur fet lön de får, hur mycket de kan köpa bara för att de har så onödigt mycke pengar, hur det inte drabbar nån fattig när det råkar dimpa ner en större telefonräkning i brevlådan och dylika saker. MEN trots den feta lönen går de och klagar på alla räkningar de får på ett och annat, även på det tredje. Räkningar är ju som tur självorsakade, så varför då prenumerera på femtielva tidningar man knappt läser men ändå betalar en förmögenhet för, eller betalar för de femtielva tv-kanalerna som man högst bladdrar igenom 3 gånger i veckan i brist på annat utan att egentligen se på något men man vill ändå ha dem bara för att man kan och har råd, och sen något jag ständigt får höra av gubben som han hör dagligen på jobbet, ha en (ursäkta språket) jävla dyr bil bara för att den är snygg, men sen har ägaren tydligen inte räknat med att det även kostar att ha en jävligt dyr bil, den har betydligt dyrare reservdelar och service.
Och för att nämna något om dom som inte har pengar, men trots allt lever de loppan, köper allt och lite till och festar osv osv, trots att pengarna egentligen är lånade eller kommer från någon annan källa. Jag känner många jag gärna skulle säga VÄX UPP åt, eller att de slutar nojja över de onödigt många tusen eurona som bränner på kontot, för den som inte vet så finns det alltid något man kan spara till. Men det finns ju också dom som inte förstår sig på dethär med pengar, och en sån har jag varit. Been there, done that och lärd mig min läxa. Jag tror alla skulle vara stolta över sig själva om man kunde bygga ett hus precis när man ville, med de pengar man sparat in, istället för att gå till banken och låna pengar som man sen betalar tillbaks resten av himlen. Med god tur hinner man leva i huset ett par ynka år skuldfritt innan man sen blir insatt på vårdhem.

Men det är ju förbaskat tur att man trots som fattig studerande lättare känner att man lever loppan de få gångerna man kan göra det, uppskattar varje extra sak man får eller kan köpa mellan varven trots att den kanske bara kostar 5€ och ändå får vardagen att gå ihop något så när problemfritt. Förr eller senare har man säkert gråtit en skvätt över hur usligt det kan kännas, men i slutändan är det endast nyttigt att få pröva på dethär. Man lär sig nästan mer än man lär sig i skolan, och man hittar även de små billiga knepen som gör vardagen lyxig! :)

Nu skall jag tillreda dagens middag av broiler, bacon, blåmögelost- creme fraische röra och stekta grönsaker. Ha en skön kväll alla! :)

3 kommentarer:

  1. Haha, vi har ingen Siwa nära men vi har no två kattor med enorm aptit :D Om du int hittar nån annan så kan du gärna för min del ge kupongerna till en annan fattig studerande :'D

    SvaraRadera
  2. Nåmen no fixar vi dedär nog, om ja handlar kattmat för alla kuponger så får ja sen sälja kattmaten till de billiga priset ;) Ska se hur de blir, eller om di bara hamnar i roskis som allt annat som bara lämnar att ligga fram.

    SvaraRadera
  3. word! do har så rätt så rätt. finns så mang som låss va så fati, men entå har di råd ti spring på en massa happenings å sup se föhäda tri dagar i vikon. kanski man lägger pengan på na vettigari tå, åm man no "e så fati"!?!
    hede me folk som skryter om att di har fö myki pengar e ja int bekant mé, men kan föreställ me ho irriterand he e !

    SvaraRadera