20 mars 2012

Vi äter även denna vecka.


Min tolkning av home made thai- mat. Väldigt lätt att röra ihop, mättar bra och blir inte så dyrt med tanke på att en sats räcker 2 dagar för 2 personer.










__________________________________________________________________________________
Update: 21.3, 09.22.
Redan igår tänkte jag nog på att sätta upp receptet men hade ingen ork, så jag gör det nu istället :) Dehär e då en dubbelportion för 2 pers.

2 paket nudlar (den smak man vill ha, använd medföljda kryddorna vid tillredning)
1 paket (ca 400g eller va di e) broilerstrimlor, gärna i marinad så behöver man inte krydda maten skillt
1 burk cocosmjölk
1 påse sweet chili sås (hittas i butiken bland thaimat eller tortillas)
1 burk asiatiska grönsaker (hittas också bland thaimat)
Och för att få lite mera färg i den hela så brukar jag sätta i lite vanliga wok grönsaker också.

Stek broilern först och sätt sen på grönsakerna, under tiden "kokar" du nudlarna. När broilern är klar och grönsakerna något så när upptinade häller du i cocosmjölken och sweet chili såsen och låter puttra en kort stund, till sist sätter du på nudlarna och vänder om allt några gånger. Dehär tar under 30 min att tillreda och är hur gott som helst :)
Min favorit är Pirkkas broilerstrimlor i pepparmarinad, det ger lite mera sting i det hela. Nu prövade jag med honungsmarinerade så det blev lite mildare, själv har jag ätit mig led på honungsmarinerad beroiler men denhär gången gick de helt ok. Och för att de ska gå hand i hand kan man ju välja broilersmaksatta nudlar om man har broiler, eller sen om man hälldre vill ha i griskött så tar man bara nudlar med grissmak. Detdär lät lite fel, men ni förstår vad jag menar ;)






En tråkig tisdag till ära gjorde jag egen fruktsallad på banan, äppel, äppel-päron, kiwi, tamarillo, färsk ananas, passionsfrukt och en klick creme fraiche- gräddcreme. Kommer kännas lyxigt att äta detdär till frukost imorgon, iaf får man en vitaminkick. :)




Nu har jag då varit en vecka på praktiken och det har varit jätte intressant! De e nästan så ja känner hur min yrkesroll växer varje dag, samt att jag (eller snarare sagt min hjärna) registrerar någon ny information dagligen.
I söndas trodde jag mig känna riktiga vårtecken när min näsa kliade hela dagen, jag trodde ju att det berodde på kommande pollen eller de dammiga gatorna. Men när inte Aerius hjälpt de minsta nu så får jag väl bara konstatera att jag har fått en lindrig vårsnuva. Nu har jag ledigt i 2 dagar och tänkte endast vila, men om inte huvudet känns allt för tungt skall jag också försöka svepa lite med kettlebellen. Har nu börjat cykla till sjukhuset, dels för att jag inte har råd att tanka bilfan för tillfället och dels för att vädret nu har varit så skönt och vägarna är nu torra, och det är så fruktansvärt skönt att få sig en ordentlig nypa frisk luft före man ska in i den sterila miljön. Borde endast serva cykeln lite så inte bakhjulet vore så vinot.

På tal om våren har jag nu sån pippi på en Didriksons vår/höstjacka. Prövade en i lördas när jag var till stan mé mamma och jag blev totalt såld även denna gång! Jag skulle nog behöva en ny vår/höstjacka men hade inte direkt räknat med en som kostar 200€, men efter att ha haft min vinterjacka i nästan 2 år och insett att den varken ändrat form eller kvalitet efter daglig användning och minst en tvätt/ månad känner jag nu att jag vill köpa en jacka som är både snygg och av god kvalitet! Nujust känner jag big nono för H&M eller Jim & Jill jackor, de är absolut inte värd de priser de säljs för. Härmed kan jag säga att en bra jackas upphägningsögla skall hålla längre än en månad, man blir ju bara så frustrerad över när den låssnar i sömmarna just när man skall hända upp jackan. Har även sökt ett par högskaftade stövlar, och tydligen har skoaffärerna städat undan sina för denna säsång så jag klickade hem några par som var under 50 lappen. Numera tycker jag inte heller om att betala en löjligt stor summa för skor av syntet material som inte håller något. Det finns ju även dyra skor som inte håller, men nu har jag börjar lära mig vad det gäller att prioritera i. :)
Men nu avrundar jag denna dag och går i en varm dusch före sängläggning. Hoppas ni alla får en trevlit vecka :)

2 kommentarer:

  1. thai-matin så jo nami ut.. va lägger do i? :)

    SvaraRadera
  2. tack fö recepti! ska fix ihop nan dag :) ere annås på konservburk hede asiatiska grönsaker elär? tror itt ja ha sitt na sånt förr..

    SvaraRadera