4 maj 2012

En lättnads suck.

Nu är då praktiken över för detta skolår, oj så skönt! Och jag ser nästan fram emot att få sitta några dagar i skolbänken ännu, eller främst är det väl roligt för att man får se alla klasskompisarna igen.
Praktiken i stora drag har varit väldigt intressant och lärorik, jag har sett både friska och infekterade operationssår, en massa olika infektionssjukdomar, obduktion, katetriserat på riktigt, tagit bort dräner ur sår, skrapat en massa död vävnad ur sår, sprungit fram och tillbaka med fryspåsar, kommit över min rädsla att picka intra muskulära injektioner, varit på några riktigt spännande undersökningar och mycket mer som jag nu inte direkt kommer på. Enda jag inte fått pröva på är kanyleing, jag har tydligen alltid varit på fel ställe när jag skulle ha haft chans att kanylera någon. Men jag får väl trösta mig med att det kommer fler chanser i framtiden :)

Nudå, fredagen till ära, har jag varit in till stan en vända och ögonshoppat lite, nu skall jag dra fram symaskinen och sy de nya gardinerna som vi skall ha uppe på loftet så vi får det mörkare där i sommar, sen blir det att koka lite gröt och sen kvällens höjdpunkt- salkkarit och därefter börjar ishockey VM! Guu så manlig jag känner mig! För att bryta manligheten sitter jag och planerar hur jag skall lacka och dekorera mina naglar på söndag.

Tidigare i veckan har det nog inte hänt så mycket, lökarna jag köpte från mässan har växt ca 15cm och blommorna spricker fram när som helst, och i onsdas tog jag Johan under armen och vi brummade iväg till Kenkä Extra, där jag fick välja ett par gummistövlar som förtida födelsedagspresent. Jag som så gärna ville ha ett par röda, fina och blanka och inte världens bekvämaste, men för att Johan ville köpa mig några riktit bra så blev de mossgröna och jättebekväma av naturgummi. Dom vinner lätt över mina gamla Nokia! Frusen om fötterna som jag är hela tiden så fick jag även ett par yllesulor att sätta i, så imorgon ska dom prövköras när det står trädhuggning i Oravais på schemat. Vappen firade vi i lugnet (läs: nordlig storm) med Emma ute på holmen, grillade miss i nassen, pratade skit, skåpsöp och hade det allmänt mysigt. Brunschen på tisdag förmiddag som bestod av kvarg, tomat, frukt, pinnbröd, grillad sparris inlindad i bacon och sista vinresterna var nog ändå mysigaste! Där vi satt i all sköns ro brände jag även mina kinder och näsryggen, solen börjar nog göra sitt redan i år.

Summa sumarum har veckan varit helt bra, och jag hoppas att även hälgen blir det. Hoppas ni också får en skön hälg och tar vara på all ledig tid :)

1 kommentar:

  1. Sv; Tack för tipsen ang. magen, ja ska prov lägg en extra kudd under hovo, o så ska ja prov me na rela-tabs lr liknande. :)

    SvaraRadera