19 augusti 2012

Om att bli doula och sexsnackare.

Som vanligt lyssnade vi på X3M:s Sex och sånt när vi körde hem till Vasa igen. Och som många gånger tidigare har jag sagt att det vore kul att bli sexsnackare, fast man inte skulle bli det på radio utan bara att bli en sån och kunna ge rätt kunskap till andra. Och ikväll fick jag tydligen bevis på det, och en sambo som höll med. Vid flera av frågorna hade jag (enligt sambon) mer information om frågorna som behandlades, bland annat om menskoppen. Nu söker då Folkhälsan nya ansikten som vill bli Sexsnackare, och inom augusti får man sända in en ansökan. Och jag går och funderar borde jag?

Känner du min läsare, någon som är sexsnackare eller som skulle vara intresserad av att bli? Eventuellt hört några åsikter om det?

Sen har jag också fantiserat lite om att bli en doula. Men jag kommer mig liksom inte för att delta på träffarna de har en gång i månaden. Men man kunde väl pröva på att delta en gång för att se hur ämnet känns.

Å känner du nån som är doula, har du erfarenhet av en? Eller finns det flera som vore intresserade av att joina gänget?


Nu ska jag försöka bota min sjösjuka och mitt undervilade huvud med bastu och lite rött, och sen ska ja minsann sova som en stock.

8 kommentarer:

  1. Jag har faktist fundera på att bli doula, skulle vara intressant och lärorikt tror jag. Men jag har heller aldrig kommit mig för att delta i några träffar, kanske borde ta tag i det nu till hösten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, va rolit e sku vara me nån bekant me! Vi får ta oss i kragen nu så vi faktiskt gör na på egen tid som förhoppningsvis ger oss na vi kan använd i praktiken sen efter att vi e klar i skolan :)

      Radera
  2. Sanna B från klassen är ju sexsnackare:) Själv skulle jag vara intresserad av samma, men tyvärr går den veckoslutkursen nu på hösten under en dålig tidpunkt så det får bli till senare:/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo ja minns de, ja skicka ett mejl me några frågor åt henne. Får se om ja vågar skicka in en ansökan å sen gå å vänta nervöst på svar :b De e ju tur vi e unga ännu så vi hinner!

      Radera
    2. Sant:D Men man missar ju på de sätte inget om man lägger in en ansökan:) Ja vet bara att Sanna ha prata mycke om de o tycks ha gilla de men ha väl int kunna vara på så många tillfällen o "sexsnacka".

      Radera
  3. Kom med på en doula träff vetja, det skadar ju inte. :) Så får du höra lite vad vi diskuterar. Och känns det inte rätt just nu så kanske det gör det någon gång i framtiden. För du kan ju vara "inaktiv" doula och bara få infon via mejl. Det är ju ingen tvång att vara med på träffarna. Är du kanske med i mejl listan redan?

    Vi har ju en träff imorgon men kommer själv tyvärr inte att vara där eftersom jag börjar jobba igen efter semestern och dottern har första dagen på dagis. Så det känns som att det är tillräckligt med program för en dag! :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. E passar int för mej imoron heller så ja tror faktiskt ja ska joina nästa gång bara e passar då. Då har skolan börja så ja borde ju ha lediga kvällar ;) Ja finns nog int på nån mejl lista, men ja borde väl kontakta hondär kordinatorn först?

      Radera
  4. sexsnackare sko do no pass som! do ska no absolut ta tillfället i akt(ern) om do har möjliheit, tycker ja :) synd att sånde saker e så himla tabu fö vissa.. ja tycker att sexsnack e jätteintressant, men hejmifrån elär i min närmaste krets har ja absolut int nan ja kan prat om sånt med... :/

    SvaraRadera