1 oktober 2012

Middagstips.

Idag hade jag absolut ingen lust att göra någon spännande middag, och jag var sugen på korv. När jag gick bland hyllorna i Citymarket tände det mig, ugnskorv med höstmos och hälsosallad (jag döpte rätten själv). Det var värt ett försök tänkte jag. Och såhär blev resultatet:


Vanlig korv, potatis-morotsmos och en sallad med gott och blandat. 
Hela satsen räcker till 4 portioner, korven till 6 (beroende på hur snål eller hungrig man är). Korven var vanlig lenkkorv som fick på sig ett tunt täcke av dijon senap och Emmental- ostskivor.

Mosen gjordes på:
5 medelstora potatisar och 4 medelstora morötter. Skala och koka dem mjuka. När det skulle mosas tillsatte jag värmd mjölk, en redig slev smör och lite salt. Jag gillade det att morötterna inte blev helt mosade, utan det fanns små mjuka morotsbitar kvar. 

Salladen består av:
isbergssallad, gurka, tomat, grynost, avokado och granatäppel. Jag älskar att blanda något sött och salt i en sallad! Och nu när maten var lite av det lättare och "onyttiga" så passade det bra med en väldigt mättande och vitaminrik sallad. 
Och tack vare min mommos gamla fyrkantiga tallrikar är det lättare att äta enligt tallriksmodellen. 

Nu ska jag vila på maten en stund och vänta på Salkkarit, sen kommer andra halvan hem igen. :)





2 kommentarer:

  1. tack fö recepti! hede vart ja så himla snål på no.. ska ta å laga nan dag. vilken tur att jag å handla länkkorv ida på cittari ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo he va täför ja fick idén tå korven va så billi :D

      Radera