16 oktober 2012

Och lite vardagsnytt.

Jag som trodde att det inte var många dagar sen jag skrev det senaste inlägget, men över en vecka sen var det trots allt. Den senaste tiden har jag nog inte gjort något speciellt, förra veckan i skolan var en pain-in-the-ass-vecka med tenter och grupparbetspresentationer. Allt förutom en tent är godkänd, men jag kände redan på förhand att det hela höll på att bli för mycket. Ännu till när jag oftast var ensam hemma och skulle göra det ena och det andra så sträcktes min ork till bristningsgränsen. Men nu är äntligen teoretiska delen i skolan över för detta år, vi är ute på praktik nu fram tills v 51. 
Igår började jag min 5 veckors praktik på Roparnäs. Det kommer att bli både intressant och långtråkigt, för det finns inte direkt några sysslor man skall göra under dagens lopp, man sitter bara och sällskapar med patienterna, deltar i läkar/familje/gruppdiskussioner och uppmuntrar dom till att försöka reda ut deras tankar och beteende. Idag fick jag vara med på ECT (elektrisk chock terapi), då den svårt deprimerade patienten sövs ner och får en elchock i huvudet. Det låter brutalt, och det var nog något av det obehagligaste jag sett. Men nu är jag då en erfarenhet rikare. Kunde bara påstå att obduktion och defibrillering var några grader lindrigare än ETC. Nu har jag då haft 2 morgonskiften och är nu ledig fram tills torsdag kl 20.00 då jag har nattskifte, sen har jag också nattskifte fredag-lördag, och sen ledig igen tills tisdag 12.30. 

I lördags firade vi Johan och hans far. Johan fick sin present, som då var en sprillans ny bärbar dator. Den kom nog inte en dag för sent, senast en vecka sedan fick Johan droppen med sin gamla dator som inte fungerat på länge och han ordagrant gick över den maskinen. Nu har han endast försökt lista ut hur han verkligen ska förstöra det sista som finns kvar av den. Hur som helst blev han väldigt lycklig över presenten, och det var ju det som var tanken! :) 

Några vildare planer har jag inte för denna vecka, men nu då jag har tid borde jag vaxa bort ett och annat strå och permanenta fransarna, på måndag ska jag till frisören för lite höstputsning. Så har jag också tänkt besöka gymmet några gånger och pröva på något nytt.
Nu blir det soffhäng framför tv:n och kakelugnen och när Johan kommit hem ska vi ta lite glass. Hoppas ni läsare också kan mysa i dethär ruskiga vädret :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar