30 januari 2013

Dagens ord.

Sitter som bäst och äter man-tager-vad-man-haver-sen mellanmål/ tidig middag. Med andra ord en inte längre så fräsch coleslaw, kokt ägg, knäckebröd och en Pro grynost-kvarg. Hinner inte göra någon riktig middag för har siktat på att befinna mig på gymmet strax efter 5, och någon Johan syns inte till ännu. Så jag tog saken i egna händer.

På tal om mat så bad Mimmi att jag skulle sätta upp reseptet på crepesen (vilket fult ord btw) jag gjorde i måndags, och de serverade jag med coleslaw.
Jag ursäktar att det inte syns några riktiga mått mängder i mina resept, men jag kör oftast på ungefärliga ögonmåttet + smaken ;)

Coleslaw (denna mängd räcker till ca 6 portioner)
- 1/8 del av vanligt kålhuvud (går också med rödkål), 2 morötter, ½ röd lök, turkisk yoghurt, majonäs, kryddas med svartpeppar och örtsalt.
Riv kålen och morötterna, skör löken i små bitar, blanda i turkiska yoghurten, majonäsen och kryddorna. Blanda om allt. Coleslawen får vara ganska kletig, men inte så den består mest av yoghurt och majonäs. Krydda efter eget tycke, jag gillar när alla smaker är i balans.

Crepes
- jag använde vanliga hemgjorda plättar (som jag satte lite mera salt i) som crepes "plätten". Plättarna gjordes på helt vanlig plättdeg; mjölk, smör, ägg, salt och mjöl. Crepesen fyllde jag med tonfisk, kokad ägg och fetaost. Fingermalde ner allt i en mindre bunke och smulade sönder allt med en gaffel. Satte 2msk fyllning i varje crepes och vek sen fina paket av plättarna. Strödde på gouda ost och in i ugnen. Ugnen hade jag på 175 grader och ca 20 min, så osten fick lite färg.

Jätte enkel och snabb mat, mättade även bra. Fyllningen i crepesen kan man leka med bäst man vill, det är också jättegott med skinkstrimlor, gurksallad och ost.

Bild: Mat <3




Nu ska jag packa träningsväskan, hoppa i träningskläderna och bege mig ut i snöyran. Trevlig kväll till er alla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar