28 maj 2013

Hej från Åland!

Nåja, nu måste jag plinta ner ett första inlägg från Åland. Har ju redan varit här ett par dagar men nu börjar man känna sig lite mera hemma. Våra garderober är fyllda, sängarna börjar lukta som de ska och kylskåpet innehåller matingredienser. 2 dagar har vi varit på praktik, så vi börjar komma in i rutinerna.
Redan lördag kväll, när vi tittade på tv och drack varsin kall, höll vi på att skita ner oss. Vi hörde ett väldigt hårt ljud ovanför oss och märkte att det bara kom närmare och närmare. Nyfikna Jepobor som vi e kikade vi i fönstren och kunde då se att helikoptern har sin landningsplats 100m ifrån. Med andra ord är det väldigt nära för oss som är ovana vid såna fordon. Vi stod som små barn med näsorna upp efter fönstren. Annars har vi handlat, lagat mat, handlat, besökt moster och ungarna, lagat mat... Ja, det känns som att det inte spelar någon roll hur mycket mat vi lagar så räcker det inte så länge som vi tänkt oss. Och mycket pengar har vi redan satt ner i maten, allt är verkligen dyrare på denna ö.
Igår var vi då första dagen på BB. Med 2 patienter inne blev det en väldigt lugn dag. Idag har det däremot varit lite mera spänning, då jag för första gången i mitt liv har fått se en förlossning. Nu talar jag då om kejsarsnitt, men även det var jätte spännande! På basis av de förlossningar man har sett på tv har ja trott att de nyfödda barnen är slemmiga och luktar kött och kropp. Men det var något av det finaste jag sett, trots att den var täckt med fosterfett och blod. Så himla söt och varm liten människa! Och det bästa var nog att få pyssla om den sen, och att jag fick äran att bära den från operationen till avdelningen. Tråkigt bara när ens egen babyfeber bara blir värre av att man praktiserar på BB nu.. ;)
Fast nu vet jag ju att det kommer att bli ännu mer spännande när det är frågan om en riktig vaginal förlossning, det är ju främst det vi ska se.

Så något mer har jag inte att rapportera om i detta läge. Nu väntar jag att Johan ska komma hem så vi får testa Skype, sen ska jag på en länkrunda och så tror jag bestämt jag besöker moster och ungarna. Så tråkigt att sitta här och vänta tills Ida kommer hem ikväll. Men så lär det väl bli, denna sommar ägnas åt tråkiga timmar i ensamhet och en massa jobb.

2 kommentarer:

  1. Det är alldeles magiskt att få vara med vid en förlossning och att få ta hand om den lilla efteråt. :)

    SvaraRadera
  2. wow, va häftit he måst vara att få si en fölossning (eller ja, mang!).. had jo tänkt bli barnmorska ein gang ja, så sko va rolit ti si tå nan annan föder, haha!
    ha e så bra :)

    SvaraRadera